Selvværd

Mit selvværd har – så længe jeg kan huske tilbage – kunnet ligge på et meget lille sted. Jeg tror på, at det skyldes flere ting. For det første har jeg altid været særlig sensitiv og har siden jeg var helt lille følt mig lidt ”udenfor”, fordi jeg ikke oplevede, at andre havde de samme ”problemer”, som jeg havde. De var meget mere frie, glade og selvsikre (følte jeg).

Jeg var meget forsigtig og turde ikke at gøre ret meget af eget initiativ. Jeg skulle ligesom altid have en voksen til at sige til mig, at det var ok, det jeg gerne ville eller det jeg gjorde.

Derudover er jeg vokset op med en overbevisning om, at jeg var grim, fed, klam og ulækker. Det blev min sandhed, fordi jeg hørte på det så tit (ikke kun i min barndom). Samtidig har der været en masse andre faktorer, der har været medvirkende til, at mit selvværd ikke voksede.

Jeg ønsker ikke at ”hænge” nogle folk ud eller ”pege fingre” af nogen, derfor vil jeg ikke komme nærmere ind på detaljerne for ovenstående.

Vi har alle noget med fra vores barndom, der følger os ind i vores voksenliv. Der er bare stor forskel på, hvordan vi bearbejder det, OM vi bearbejder det og om vi overhovedet er opmærksomme på, hvor meget vi er præget af vores barndom.

Men noget af det, der har præget mig mest mht. mit selvværd er sætningerne: Du er grim, du er fed, du er klam og du er ulækker. Det kan godt være, at sætningerne ikke altid havde samme ordlyd, men det var altid det, jeg endte med at oversætte dem til. Det er først her i løbet af de sidste 3 år, at jeg har fået taget hul på at arbejde med disse sætninger og hvad de har gjort ved mig.

HVER gang jeg har været presset, nedtrykt eller har manglet overskud, så har jeg kunnet høre en lillebitte stemme langt inde bagved, der har hvisket:

”Du er grim, fed, klam og ulækker – Du er grim, fed, klam og ulækker  – Du er grim, fed, klam og ulækker ….”

Sætningen kunne naturligvis godt variere lidt og kunne lyde sådan her i stedet for:

”Du dur jo heller ikke til noget”

”Dét kunne du så heller ikke”

”Han må godt nok være træt af dig”

”Så piver du igen”

”Det er bare typisk dig”

”Så har du ondt af dig selv igen”

”Du kan jo ikke”

Fælles for alle sætninger har altid været, at de har været meget negative og bestemt ikke har givet mig hverken overskud eller energi til at få vendt dem til noget positivt i stedet for.

Jeg har arbejdet med disse gamle sætninger (overbevisninger) på flere forskellige måder. Min mand har været indblandet i én af øvelserne, hvor han ligesom skulle skrive et modsvar til mine sætninger og det hjalp meget, da det ligesom gjorde mine sætninger lidt mindre voldsomme.

Lisa                                                                           Manden

Jeg er grim                                                               Nej, køn & charmerende

Jeg er fed                                                                 Nej, overvægtig

Jeg er klam                                                               Nej, det er hvis man ikke holder sig ren eller                                                                                            opfører sig utilbørligt

Jeg er ulækker                                                         Nej, det er hvis man ikke holder sig ren eller                                                                                            opfører sig utilbørligt

 

Pludselig blev det meget jordnært og jeg fandt ud af, at de overbevisninger jeg havde faktisk IKKE passede.

Min mand skrev jo NEJ ud for dem alle sammen!!

Men nu var/er det selvfølgelig ikke nok, at jeg ”bare” lytter til, hvad min mand siger. Jeg skulle/skal jo mene det selv.

Derfor lavede jeg en øvelse, jeg kaldte for ”Den gode fe og Den onde heks”.

Det gik i al sin enkelthed ud på, at jeg skrev ned (på et stykke papir jeg kaldte ”Den onde heks”) hver gang, jeg havde en negativ tanke – og det gjorde jeg løbende hen over en periode på en uge til fjorten dage.  Men for ikke at blive hængende ved de negative tanker, skrev jeg også ned (på et stykke papir jeg kaldte ”Den gode fe”), når jeg oplevede at få det positive modspil. Det kan måske umiddelbart virke som en mærkelig opgave, men det gav så god mening for mig – især efterfølgende. For nu kunne jeg, når der kom en negativ tanke, gå ind og kigge på papiret ”Den gode fe” og så få det bedre. Og det var bare så rart at vide, at de sætninger, jeg havde skrevet på papiret ”Den gode fe” VAR mine tanker og MINE følelser.

I dag – når jeg får mine negative tanker – prøver jeg at kigge på dem fra afstand. Det er ikke altid, det lykkes, men når det gør, er det en rigtig god måde at få gjort tanken lille på. Hvis jeg f.eks. tænker: ”Du er klam” eller ”Så kunne du heller ikke det” – så gør jeg simpelthen det, at jeg tager distance til tanken ved at tænke eller sige højt: ”Du har tanken om, at du er klam” eller ”Du har tanken om, at så kunne du heller ikke det”. Bare det, at jeg får tanken en lille smule på afstand gør, at jeg bedre er i stand til selv at svare på, om tanken nu også har ret. Er jeg virkelig klam? Oftest er svaret nej. Er der virkelig noget, som jeg ikke  kan? Ja, måske – men ofte er der en forklaring på, hvorfor jeg så ikke kan det, jeg har sat mig for. Måske er jeg bare træt eller sulten eller noget helt andet?

Det kræver en del opmærksomhed og øvelse at nå frem til at kunne ovenstående, men for mig har det virkelig gjort underværker. Det, at jeg har haft et lavt selvværd i så mange år, har ført til, at jeg i min underbevidsthed har følt mig uværdig. Og det er en svær størrelse at stifte bekendtskab med. Men det kan der også gøres noget ved.

Jeg fik/får hjælp af en psykomotorisk terapeut og i samarbejde med hende har jeg lavet mantraer for at ”fodre” mit selvbillede med positivitet.

Jeg har sagt, skrevet eller sunget mit mantra flere gange om dagen over en længere periode og det har gjort en masse for mig. Jeg kan ikke sådan helt præcist beskrive, hvad det er, der sker med kroppen og hovedet – men det er så tydeligt for mig, at jeg har fået det meget bedre efter jeg begyndte at bruge mit første mantra i september måned 2016.

Mit første mantra havde jeg i 8 måneder, hvorefter jeg (stadig i samarbejde med terapeuten) lavede et nyt mantra. For mig er mit mantra meget ”helligt”, så det har jeg ikke lyst til at dele her på siden. Men jeg kan komme med nogle eksempler på, hvordan et mantra f.eks. kan lyde:

”Jeg har lov til at have det godt”

”Jeg lærer noget af alt og alle”

”Jeg er god, skøn og kærlig”

Man skal finde sit eget mantra og prøv at sige det til sig selv over en periode. Det GØR er forskel!

Det har taget mig rigtig lang tid og rigtig meget arbejde at få nogle nye og mere positive tanker til ”at køre” rundt oppe i hovedet på mig. Og jeg er endnu ikke i mål. De gamle tanker dukker stadig op indimellem, hvis jeg ikke har passet godt nok på mig selv. Men nu er jeg SÅ meget mere bevidst om, hvad jeg kan gøre for at komme tilbage til de gode positive tanker igen.