Mindful Moving

Hvad er Mindful Moving?

Første gang jeg stødte på Mindful Moving var i januar 2015, hvor jeg var med på et mestringsforløb, som Svendborg kommune stod for.

Og jeg må sige, at det for mig, var en helt ny måde at bevæge mig på. Det handlede nemlig pludselig om, at jeg også skulle være bevidst om, hvad der skete i kroppen, når jeg bevægede mig.

Og bevægelserne var meget abstrakte og der var ikke noget bestemt “program”, jeg skulle følge eller én bestemt måde, jeg skulle bevæge mig på. Mine bevægelser skulle være “lyst-prægede” – altså “hvordan har min krop lyst til at bevæge mig lige nu?!?!?!?”

Jeg må indrømme, at jeg i starten tænkte: “hvad er nu det her for noget?” – Samtidig med at jeg også tænkte: “hvor har de sat de skjulte kameraer op?”

Men hold nu op – jeg er blevet så meget klogere på Mindful Moving og hvad det kan gøre for min krop. Og det er ikke så lidt endda.

Jeg har lært Mindful Moving af Maja Nusbaum, der har sin egen virksomhed i Mindful Moving huset i Svendborg.

Hendes beskrivelse af Mindful Moving lyder sådan her:

“Mindful Moving er både en bevægelsesform og en formidlingsmetode, der forankrer læring i kroppen. Bevægelsesundervisningen bygges op om et tema, fx “Åndedræt og stress”, eller “følelser i kroppen”.

I undervisningen kombineres teori om temaet med bevægelse, opmærksomhedsøvelser, meditation og visualisering samt reflektion og samtale.
Du lærer altså både gennem hovede og krop, hvilket gør, at du nemmere kan indarbejde det lærte i din hverdag.
Mindful Moving hjælper dig med at mærke, hvad kroppen har brug for, når den får lov til at bestemme.

Mindful Moving undervisningen er højt og lavt tempo, instrueret og improviseret bevægelse, nærvær og fordybelse, sjov og alvor på samme tid.”

 

Jeg vil på det varmeste anbefale Maja Nusbaum og skulle du have lyst til at vide mere om hende, kan du gå ind på hendes hjemmeside ved at følge nedenstående link:

Forside

Igen må jeg pointere, at JEG har fået meget ud af Mindful Moving. Dermed er det jo ikke sagt, at DU også vil få meget ud af det.

Men jeg har valgt at fortælle om det, fordi man ikke altid skal “afskrive” at prøve noget nyt eller noget “mystisk/anderledes” – for det kan netop være det, der er det rigtige for én.

Jeg har grædt mange tårer, haft angstanfald og følt mig håbløs flere gange hos Maja, men det er det, der har skullet til for mig – for at jeg kunne komme op af det vand, jeg følte, jeg var ved at drukne i.

Rigtig mange af de redskaber, jeg bruger idag, når jeg mærker angst, opgivenhed eller frustration, er nogle redskaber jeg har fået med fra Mindful Moving.