At gøre brug af det der virker…..

Jeg har gjort mange ting – og gør det sådan set stadig – for at få det bedre med mig selv.

Jeg har været med i diverse terapi grupper

Jeg har gået til psykolog

Jeg har gået til psykiater (hvilket jeg stadig gør)

Jeg har gået til samtaler hos min læge (hvilket jeg stadig gør – dog ikke så tit)

Jeg har mediteret

Jeg har dyrket mindful moving (hvilket jeg stadig gør)

Jeg har læst mange bøger (hvilket jeg stadig gør)

Jeg har set mange foredrag (på nettet)

Og så har jeg – som I ved – skrevet og skrevet og skrevet og skrevet…………….!!

Det er ikke alt, jeg kan gøre brug af fra de forskellige steder – men jeg er heldigvis god til at sortere og tager de ting med mig, som jeg ved, vil kunne gavne mig.

F.eks. har jeg altid været glad for citater – dem, der giver mening for mig og de udfordringer, jeg står med på et givent tidspunkt. Det kan også “bare” være sætninger, jeg hører nogen sige, som giver så meget mening for mig.

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke godt vil dele nogle af disse “livs-sætninger” (citater) her på siden og det vil jeg selvfølgelig gerne.

Da jeg gik i en terapigruppe hos Lokalpsykiatrien, var vi sammen én gang om ugen og vi havde hver især “vores tid” til at snakke i og der kom mange guldkorn, som jeg kunne bruge på daværende tidspunkt. Jeg havde så svært ved at forlige mig mine følelser, fordi jeg ikke kunne forstå dem. Men i denne gruppe blev jeg overbevist om, at:

“Det jeg oplever, føler og tænker ER RIGTIG NOK!”

Det fik vi nemlig at vide mange gange. Der var ikke nogen forkert oplevelse, følelse eller tanke. Og det gav mig lidt ro, at jeg indimellem kiggede på denne sætning, som jeg havde noteret ned:

“Det jeg oplever, føler og tænker ER RIGTIG NOK!”

Ja, jeg gentog den lige – for det er så vigtigt at huske på!

Jeg havde også svært ved at finde ud af, hvor meget jeg kunne hjælpe andre mennesker, når nu jeg selv havde det så skidt. Det var MEGET vigtigt for mig, at jeg kunne hjælpe min far, da han var ret syg på det her tidspunkt og så var der én af de andre kvinder i terapigruppen, der sagde:

“Man kan godt hjælpe andre – man skal bare huske, at det koster i éns eget regnskab!”

Dvs. jeg kunne godt være der og hjælpe min far. Jeg skulle bare lige huske, at det så ville koste på min “energi-konto”, hvilket måske betød, at jeg skulle sove noget mere de næste par dage. Denne sætning gjorde, at det blev lovligt for mig at være der for min far. Hvilket betød alverden for mig.

I mit arbejde med at blive bedre til at lytte til min krop, faldt jeg en dag over et citat på Facebook, der bare giver SÅ meget mening:

“Lyt til din krop, når den stille hvisker. Du får det ikke bedre af at vente til den skriger”.

Min krop prøvede i mange år at hviske til mig. Da det ikke hjalp, begyndte den at snakke lidt højere. Da det heller ikke hjalp, råbte den af mig – for så til sidst at stå og skrige af mig i lang, lang tid. Indtil der ikke var mere luft at skrige med og så faldt jeg om og “gik i stykker”.

Nu lytter jeg, når den stille hvisker: “læg dig på sofaen lidt”, “gå en tur”, “spis lidt mad”, “kram din mand”……………..! Og heldigvis for det – for jeg hader, når nogen/noget skriger efter mig.

Mindful Moving er et helt kapitel for sig selv, som jeg ikke har fået beskrevet endnu. Men det skal nok komme. Til mindful moving får man både bevæget kroppen og sjælen. Det er en fantastisk hjælp til at lære at mærke sig selv igen. Vores underviser var/er også helt igennem fantastisk. Hun interesserer sig virkeligt for det enkelte menneske. Hun har også et citat, jeg bruger meget:

“Det er den, der har behovet, der har ansvaret!”

Simpelt og enkelt – har jeg behov for at gå, så går jeg – har jeg behov for et kram, så finder jeg én at kramme, har jeg behov for noget at drikke, så tager jeg noget at drikke ………….!

Og så ved jeg godt, at det ikke er lige simpelt hver gang. For der er ikke altid lige nogen i nærheden, man kan/vil kramme eller man er et sted, hvor man måske ikke bare lige kan gå (f.eks. i en flyver). Men det har hjulpet mig meget til at kigge på, hvilke behov JEG egentlig har. Og det har også hjulpet mig til at forstå, at MINE behov faktisk er ret vigtige!

Jeg har – som nævnt tidligere – læst en masse og gør det stadig. Jeg læser en masse skønlitteratur, men jeg har også læst rigtig meget faglitteratur i min søgen på forståelse. Især har jeg søgt at finde forståelse for min angst. I den forbindelse er jeg stødt på udtrykket ACT.

ACT står for Acceptance and Commitment Therapy og jeg har læst en del om dette emne. Det er lidt svært at oversætte ACT direkte til dansk, men det handler om at acceptere det, der er og forpligte sig til at gøre noget ved det, man føler, er en udfordring. Man kan gøre noget meget aktivt ved sine problemer eller man kan “bare” lære at acceptere problemerne og leve med dem.

I ACT handler det rigtig meget om at finde ud af, hvilke værdier man har i livet. Hvad giver mening for én. F.eks. familie, sund kost, motion, job, venner m.m. Og så handler det om at prøve at leve et værdibaseret liv i stedet for et liv baseret på at opnå de og de mål! Det er i en af bøgerne om ACT, jeg har fundet følgende citat:

“Live your life through your values, although you don´t achieve your goals”.

Altså – “Lev dit liv gennem dine værdier, selvom du ikke opnår dine mål”.

Det giver så meget mening for mig at leve på den måde – men dermed ikke sagt, at det vil give mening for andre.

Hvis du er interesseret i at lære mere om ACT, kan jeg varmt anbefale at finde bøger skrevet af Russ Harris eller Steven C. Hayes.

Russ Harris har skrevet mange interessante bøger og jeg kan varmt anbefale “The Happiness Trap” (på dansk “Lykkefælden”), som er hans mest solgte bog. Den gør op med ideen om, at vi jo partout skal være lykkelige……..!

Steven C. Hayes er også forfatter til flere bøger og her vil jeg anbefale “Get out of your mind & Into your life” (på dansk “Slip tanketyranniet – tag fat på livet”), der fortæller om menneskets kompleksitet og om hvordan man kan blive bedre til at acceptere det liv, man har.

Jeg gik i en periode i en angstgruppe i Odense og her var der én af deltagerne, der kom med en rigtig god ide til, hvordan man kan lære at takle angst. Han sagde:

“Men skal forberede sig på angst i fredstid, så man er klar til at agere i krigstid!”

Det synes jeg bare var SÅ godt sagt og jeg tænker tit på det.

Altså – man skal gøre de øvelser, der virker for én for at få det bedre – mindfulness, afspænding, løbe, spise sundt, få nok søvn m.m., mens man har det godt, for så er man bedre rustet og klar til at tage “kampen” op, når angsten melder sin ankomst.

Og tro mig – jeg ved hvor lang en rejse, det er, før man når dertil, hvor man virkelig kan mærke at det virker. MEN DET VIRKER!!!

SÅ BLIV VED!!

Angst er jo bekymringer – og derfor tænker jeg tit på et citat fra Mark Twain:

“Bekymringer har jeg haft mange af i mit liv. De fleste blev dog aldrig til noget”!

Den er god at huske på, når jeg er ved at køre mig selv op over et eller andet, der skal ske i fremtiden. Tænk sig alle de ting, der kan nå at ske, før jeg overhovedet når til den dag, hvor jeg skal et eller andet.

Og her til sidst (i denne lange skrivelse – jeg får altid skrevet mere end jeg lige troede, jeg ville), vil jeg slutte af med to citater, jeg har hørt i tv. Sikkert i Go’ Aften Danmark eller lignende:

“Når vi accepterer det, der er, kan vi bedre slippe det!”

“Det er ikke alt i livet, vi kan kontrollere, men vi kan altid kontrollere, hvordan vi forholder os til det!”

Håber du kan gøre brug af noget af det, jeg skriver – noget af det giver måske mening, mens andet slet ikke giver mening.

Gør som jeg – sortér og brug det, der giver mening for dig!