Angsten for angsten – Før ferie

Ja – det mærker jeg for fulde hammer lige for tiden. Det er bare ikke fedt.

Vi skal snart på ferie og vi skal op at flyve!!

Og jeg vil gerne lige understrege, at jeg IKKE er bange for at flyve. Men da jeg én gang har haft et angstanfald i et fly, sidder angsten for at få et igen, gemt i min krop. Den husker bare så godt!

Det er så svært at forklare, hvad angsten for angsten er, for folk der ikke selv har prøvet at have det.

Men jeg kan forklare, hvad det helt konkret gjorde ved mig i nat!

Jeg er ret udfordret for tiden, fordi jeg jo er startet i nyt job, min mand er på forretningsrejse og yngstesønnen er lige taget til Berlin med skolen.

Igår gik yngstesønnen og jeg og pakkede til hans tur og han har glædet sig helt vildt – og det er jo dejligt. Jeg deler hans glæde, men jeg er også hans mor og dermed følger bekymringer for denne tur. Han skal ud i den store, “farlige” verden uden mor og det har mor det ikke særligt godt med. Og så kan du tænke, hvad du vil. Sådan er det nu engang!!

I nat vågnede jeg så efter kun at have sovet i 2 timer, fordi jeg skulle tisse!! Jeg lå længe og tænke: “Nej, jeg kan godt holde mig” – “Nej, jeg behøver ikke at stå op” – men kroppen ville det anderledes. Der var en god grund til, at jeg ikke ville stå op!

Når jeg er presset psykisk, kan det være svært for mig med disse natlige “gøremål”, for når jeg kommer i seng igen, synes mine tanker, at de har fået frit spil til at forstyrre mig!

Og så kommer de myldrene………..!

“Hvad nu hvis-tankerne”………….!

Og det er “hvad-nu-hvis-jeg-får-et-angstanfald-i-flyveren-tankerne”. Og tankerne får så meget fat i mig, at jeg ligger i MIN egen seng, i MIT eget hus, i MIN trygge verden og får det ene angstanfald efter det andet.

Det er bare SÅ hårdt ………………………………………………………………!

Og til sidst kommer tanken: “Jeg må nok hellere blive hjemme fra den ferie. Det  vil tjene alle bedst”!

Heldigvis bliver jeg sur, når den tanke kommer, for så er det angsten, der styrer mig og ikke omvendt.

Jeg øver mig, øver mig, øver mig i at tage én ting ad gangen. Og når jeg er vågen og tingene går rimeligt,så er jeg ret god til det.

Men om natten…………………………..!

Det er en helt anden sag!!

Til sidst stod jeg op igen og hentede I-paden for at se et afsnit af den serie, jeg har gang i på Netflix lige pt. For jeg VED, at jeg skal flytte mit fokus og det gør jeg bedst på den måde midt om natten. Og efter et halvt afsnit kunne jeg falde i søvn igen uden problem.

I dag er jeg så – naturligvis – mega træt. Har kun sovet 5½ – 6 timer og det er slet, slet ikke nok for én, der normalt sover 8-9 timer om natten.

Jeg skulle også tidligt op i morges (kl. 5.30), da jeg skulle have sendt yngstesønnen godt afsted. Og det kom han og han får sikkert en fantastisk tur.

Jeg har så været vågen lige siden og var godt nok i tvivl om, om jeg var klar til at tage på arbejde. Men jeg ville rigtig, rigtig gerne ud blandt andre mennesker – især mine søde, nye kollegaer – så jeg kom heldigvis afsted og det er jeg rigtig glad for.

Jeg ved, at jeg kan tage mig en god lur, når jeg kommer hjem og så sover jeg forhåbentlig bedre i nat.

Kender du mon til angsten for angsten?

Jeg savner nemlig at have kontakt med andre, der ved, hvad det er, jeg skriver om her!